Portal Kabupaten Sijunjung

PADA HARI ITU BUMI MENCERITAKAN BERITANYA

0

Diriwayatkan dari pada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah SAW membaca ayat yang bermaksud: “Pada hari itu bumi menceritakan beritanya.”

Kemudian Rasulullah SAW bertanya: Adakah kamu tahu apakah yang akan diberitahu oleh bumi itu nanti? Para sahabat menjawab: Allah SWT dan Rasul-Nya yang lebih mengetahui.

Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya berita yang akan disampaikan oleh bumi, ialah bumi menjadi saksi terhadap semua perbuatan manusia, sama antara lelaki atau pun perempuan terhadap apa yang mereka lakukan di atasnya.

Bumi akan berkata: Dia telah melakukan itu dan ini pada hari itu dan ini. Itulah berita yang akan diberitahu oleh bumi.” (Hadis riwayat Imam Tirmizi).

Kesimpulan Hadis: Pertama dorongan supaya melakukan amal saleh dan menjauhkan diri dari melakukan maksiat, kata buya Drs. H. Rasyidin, Kamis (11/5), di Muaro Sijunjung.

Kedua kemampuan Allah SWT  menjadikan benda dapat bercakap di mana bumi akan memberi saksi terhadap setiap perkara yang terjadi.

Ketiga larangan keras terhadap walau pun dia jauh dari pandangan orang lain tetapi bumi tetap akan memberi saksi di hadapan Allah SWT yang menjadi hakim di hari kiamat kelak, jelas Rasyidin. nas@sijunjung.go.id

You might also like

Leave A Reply

Your email address will not be published.